Jak informował w ostatnich dniach serwis kolejowyportal.pl, posłanka Paulina Matysiak skierowała do ministra infrastruktury zapytanie dotyczące przywrócenia kolejowego połączenia między stolicą naszego powiatu a Warszawą. Odpowiedź z resortu jest jednoznaczna i niestety niezbyt optymistyczna dla podróżnych.
Pismo we wspomnianej sprawie zostało przekazane do ministra Dariusza Klimczaka już pod koniec lutego bieżącego roku. Czytamy w nim m.in.:
[…] z prośbą o interwencję zwrócili się do mnie mieszkańcy Płońska, którzy borykają się z problemem wykluczenia komunikacyjnego i wskazują na konieczność przywrócenia połączenia kolejowego na trasie Płońsk–Warszawa. W obecnej sytuacji są oni zmuszeni do korzystania z transportu samochodowego lub niewystarczającej oferty prywatnych przewoźników autobusowych. Brak dogodnych połączeń znacząco ogranicza mobilność społeczną i zawodową mieszkańców powiatu płońskiego […] – wskazywała Paulina Matysiak dodając, że linia kolejowa nr 27 (Nasielsk-Płońsk-Sierpc) jest niezelektryfikowana, a jest to jeden z dwóch warunków, pod którymi bezpośrednia połączenie Płońsk-Warszawa zostałoby przywrócone. Warunek nr 2 to zastosowanie hybrydowych pojazdów kolejowych, ale Koleje Mazowieckie nie posiadają takowych w swoim taborze.
W kontekście cytowanego zapytania posłanka zadała ministrowi trzy pytania:
1 .Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje uwzględnienie elektryfikacji linii kolejowej nr 27 (Nasielsk-Płońsk-Sierpc) w planach inwestycyjnych? A jeśli nie, to dlaczego?
2. W jakim czasie byłaby możliwa realizacja tej inwestycji?
3. Czy jest możliwość zwiększenia połączeń kolejowych na trasie Płońsk–Warszawa?
Odpowiedź nadeszła na początku kwietnia tego roku. Jej autor, podsekretarz stanu w ministerstwie zwrócił uwagę, że w tej chwili trwają prace związane z dostosowaniem linii nr 27 do podniesienia maksymalnej prędkości korzystających z niech autobusów szynowych (do 120 km/h), pociągów pasażerskich (do 100 km/h) i towarowych (do 80 km/h). Jednocześnie czytamy, że aktualnie PKP PLK SA prowadzi analizy możliwości realizacji inwestycji dotyczącej elektryfikacji linii kolejowej Nasielsk – Sierpc. Niemniej, środki na realizację inwestycji kolejowych w perspektywie do 2030 roku zostały rozdysponowane. W związku z powyższym obecnie nie jest możliwe wskazanie przybliżonego możliwego harmonogramu realizacji prac polegających na elektryfikacji linii kolejowej nr 27.
[ZT]22416[/ZT]
Piotr Malepszak podkreślił, że przewoźnicy nie składali do PKP PLK SA wniosków o utworzenie bezpośredniego połączenia między Płońskiem a Warszawą, a także o zwiększenie liczby połączeń na linii kolejowej nr 27 na odcinku Nasielsk – Płońsk. Wiceminister dodał, że wspomniana trasa posiada jeszcze wolną przepustowość, która mogłaby zostać wykorzystana na potrzeby połączenia Płońska ze stolicą. Jeżeli takie wnioski wpłyną do Spółki, zarządca infrastruktury rozpatrzy je i ze swojej strony dołoży wszelkich starań, aby możliwe było ich uruchomienie – zapewnił członek kierownictwa ministerstwa. W ostatnim fragmencie odpowiedzi na zapytanie posłanki Matysiak znalazł się jednak zapis, iż obecnie nie są planowane bezpośrednie połączenia w kierunku Płońska realizowane przez PKP Intercity SA. Spółka wykorzystuje cały posiadany tabor spalinowy do obsługi zaplanowanego rozkładu jazdy.
[ZT]19570[/ZT]
Wygląda więc na to, że pasażerowie liczący na utworzenie połączenia Płońsk-Warszawa znaleźli się w swoistym impasie. Na tę chwilę nie jest bowiem planowana elektryfikacja linii kolejowej, na której pociągi miałyby się poruszać, a i PKP nie ma zamiaru wykładać pieniędzy na zakup pojazdów hybrydowych, które, jak wskazał marszałek województwa mazowieckiego, stanowiłyby pewnego rodzaju rozwiązanie.
Walczyć11:29, 08.05.2025
Chodzić, aż się wychodzi. Zasypywać pismami. Żądać przesuwania środków.
,,.,,11:34, 08.05.2025
pytanie ile taki pociąg będzie jechał do wawy...
Walczmy o pociąg12:20, 08.05.2025
Połączenie z Warszawą jest naprawdę słabe. W piątek czy niedzielę po południu jazda autobusem trwa 2h. Brak powrotu nocą, trzeba czekać do rana, koczować na dworcu czy wynajmować hotel żeby można było wrócić do domu. A to tylko pobliski Płońsk... No smutne
,..,19:12, 08.05.2025
rzut beretem do wawy, środek Europy, XXI wiek a to połączenia nie ma do stolicy...gdzie my żyjemy?
Ministra13:22, 08.05.2025
Piniędzy nie ma i nie będzie.
,.,19:10, 08.05.2025
...jak Batyr wygra to się znajdą 🤣
12315:46, 08.05.2025
Władze starostwa ,miasta nie jeżdżą pociągami ,co ich ludzie obchodzą ,można tylko pomarzyć o luksusie jakim jest choćby SKM linii otwockiej np
Picia 06:10, 09.05.2025
Nie ma zdjęcia w rodzaju polityk senator na tle pociągu, torów?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu plonskwsieci.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@plonskwsieci.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Oto jak głosowali płońszczanie
Trzask, najgorsza opcja
ja
15:02, 2025-05-19
Oto jak głosowali płońszczanie
Nawrocki emu życzę wygranej
ja
15:01, 2025-05-19
Polecieli bokiem dla ''Topola''!
a dla kamilka brata szefa kiedy zbiórka? bo na pieluchomajty już nie ma
łazarz
14:40, 2025-05-19
Oto jak głosowali płońszczanie
od 30 lat kał na mordę albo płynny albo twardy
durny naród
12:41, 2025-05-19
3 0
Zdecydowanie tak, cisnąć z każdej możliwej strony. Tyle mówi się o wykluczeniu komunikacyjnym, a to, co zrobiono z Płońskiem to wstyd - mamy podobno XXI wiek