Coraz więcej wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Policja testuje nowe urządzenie, które może zmienić sposób kontroli kierowców w całej Polsce.
Problem przerabianych hulajnóg elektrycznych narasta – coraz więcej jednośladów osiąga prędkości znacznie wyższe niż dopuszczalne, stwarzając zagrożenie zarówno dla kierujących, jak i pieszych.
Policja w Wielkopolsce rozpoczęła właśnie testy urządzenia, które może to zmienić. Jeśli sprawdzi się w praktyce, niewykluczone, że wkrótce trafi na wyposażenie jednostek w całej Polsce.
Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu zaprezentowała mobilną hamownię – sprzęt, który pozwala w kilka chwil sprawdzić maksymalną prędkość hulajnóg i rowerów elektrycznych. To odpowiedź na rosnącą liczbę kolizji i wypadków z udziałem takich pojazdów.
Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku na wielkopolskich drogach odnotowano 109 kolizji i 69 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Zginęła jedna osoba, a 58 zostało rannych. Najczęstsze przyczyny to przekroczenie dozwolonej prędkości oraz nieustąpienie pierwszeństwa.
Mobilna hamownia ma prostą zasadę działania – pozwala umieścić na niej pojazd elektryczny i w warunkach kontrolowanych sprawdzić, jaką prędkość jest w stanie rozwinąć. To kluczowe w przypadku podejrzeń, że hulajnoga została przerobiona lub odblokowana.
Podobne rozwiązania funkcjonują już w Holandii, Belgii i Irlandii. Polska policja liczy, że dzięki nim szybciej wyeliminuje z ruchu pojazdy zagrażające bezpieczeństwu innych uczestników drogi.
Choć testy prowadzone są w Wielkopolsce, zainteresowanie nową technologią wyrażają również inne miasta. Skalę problemu widać w statystykach ogólnopolskich: liczba zdarzeń z udziałem hulajnóg elektrycznych rośnie lawinowo wraz ze wzrostem popularności tego środka transportu.
Eksperci wskazują, że przerabianie hulajnóg stało się niepokojącym trendem – w sieci bez trudu można znaleźć poradniki i zestawy do „odblokowania” pojazdu, co pozwala osiągać prędkości nawet kilkudziesięciu kilometrów na godzinę.
Na razie nie wiadomo, czy mobilne hamownie trafią do masowego użytku. Sprzęt musiałby przejść procedury prawne i legalizacyjne, a policjanci odpowiednie szkolenia. Jednak już sama informacja o testach może zadziałać prewencyjnie – osoby przerabiające hulajnogi muszą liczyć się z możliwością kontroli i mandatu.
66615:42, 31.07.2025
Wystarczy żeby nasza policja zaczęła respektować przepisy jakie mamy teraz. A nie udają że nie widzą jak młodzież pędzi po ulicy czy hodniku po dwie osoby a często i trzy na jednej hulajnodze.
O tej godzinie usłyszymy syreny. Co to oznacza?
Kakoj abywatel Ukrainyi nie rzycze sobie tego wycia, uszanujcie moj pobyt w waszym biednym kraju, nie po to ja prijechal aby takoj syrenku wyju! SLAVA UKRAINI HEROYOM SLAVA
misha
13:37, 2025-08-01
Modernizacja Kolejowej. Pieniądze na budowę i rozbudowę
Wnosze o zmianę nazwy ulicy z kolejowej, bo i tak pociągów nie ma to na UJ ta nazwa, a nowa ulica będzie BEN GURION SZTRASSE, dla uczczenia prawowitego właściciela miasta i jego pobratymców. Cześć wielkiemu mocarstwu IZRAEL. CZYŃCIE POKŁONY DLA PANÓW SWOICH
Poliniak
12:19, 2025-08-01
Obywatel Ukrainy pędził autem ''w zabudowanym''
Szybko (na front).
ROG
12:04, 2025-08-01
Okrąglaki - PRL-owski sen, który zmienił się w koszmar
Pustki w sklepach, talony, zapisy do kolejek po meble, lodówki itp. Raj?
ja
21:16, 2025-07-31