Zamknij

Hałas w biurze zabija kreatywność! Jak sobie z nim radzić?

12:29, 14.11.2024 Materiał zewnętrzny Aktualizacja: 12:29, 14.11.2024
foto Partnera foto Partnera

Hałas ma globalny wpływ na komfort i zdrowie każdego z nas. Światowa Organizacja Zdrowia uważa go za jedno z największych zagrożeń dla środowiska, któremu musimy sprostać. Niestety, żyjemy otoczeni przez dźwięki – coraz więcej mówi się o wpływie hałasu na środowisko pracy biurowej. Jeszcze do niedawna niemal każdy cenił sobie nowoczesny open space; przestrzeń miała za zadanie sprzyjać burzom mózgów, a także pracy zespołowej. Po czasie jednak okazało się, że tego typu rozwiązanie ma swoje poważne mankamenty, do których zalicza się znacznie wyższe natężenie hałasu, który obniża koncentrację i efektywność pracownika. To zaś bezpośrednio przekłada się na wyniki osiągane przez firmę. Nadmierny oraz długotrwały hałas w biurze jest w stanie wywołać szereg negatywnych konsekwencji dla zdrowia pracowników. Osoby, które niemal każdego dnia narażone są na prawdziwą kakofonię biurowych dźwięków skarżą się na ciągłe rozdrażnienie, problemy ze skupieniem, a także znaczne obniżenie zdolności intelektualnych. Można temu zapobiec; coraz więcej biur zaczyna bowiem dostosowywać się do pracowników pragnących ciszy.

Organizacja biura wolnego od hałasu. Co warto mieć na uwadze?

Warunki pracy mają ogromny wpływ na samopoczucie oraz zdrowie każdego pracownika. Oczekując efektywności, pracodawca musi dziś stworzyć takie środowisko, które będzie sprzyjało wydajnej pracy i stymulowało kreatywność, jednocześnie redukując poziom napięcia. Oznacza to konieczność dostosowania biura do potrzeb osób przebywających tam na co dzień. Nowoczesne projekty biur uwzględniają warunki mające za zadanie sprzyjać zarówno pracy, jak i wypoczynkowi. Dziś w projektach biur uwzględnia się aspekt taki jak neuroróżnorodność. Każdy z nas jest inny, a co za tym idzie inaczej odbiera dźwięki – niektórzy nie potrzebują pracować w odosobnieniu, by znakomicie wykonywać swoje obowiązki, zaś inni muszą odciąć się od świata aby poradzić sobie z zadaniem jak najlepiej. Dostosowanie przestrzeni biurowej do indywidualnych preferencji pracowników stanowi więc nie lada wyzwanie. Nie oznacza to jednak, że jest ono niemożliwe do zrealizowania.

Organizując przestrzeń biurową, należy przede wszystkim zlokalizować źródła hałasu. Zalicza się do nich między innymi urządzenia takie jak komputery, drukarki czy niszczarki. Większość z nich pracuje przez cały czas, wydając przy tym charakterystyczne, szumiące dźwięki. Do biurowej kakofonii uwzględnia się również rozmowy wśród pracowników – dotyczące zarówno pracy, jak i kwestii osobistych. W biurze nierzadko słychać również kroki, zamykane drzwi czy odgłosu przesuwanych foteli; chociaż występują one sporadycznie, nierzadko prowadzą do wzmocnienia hałasu i rozproszenia uwagi. Warto uwzględnić również instalacje techniczne budynku, a także dźwięki z zewnątrz, takie jak odgłosu dochodzące z ulicy bądź dobiegające z sąsiednich gabinetów. Aby zniwelować hałasy, nierzadko konieczna okazuje się całkowita poprawa przestrzeni pod kątem akustycznym. Można tego dokonać przy pomocy szeregu systemów oraz dodatków. 

Poznaj systemy poprawiające adaptację akustyczną biura

Decydując się na poprawę akustyki w biurze, nie powinno się myśleć o całkowitym wyciszeniu przestrzeni – nie jest to bowiem możliwe. Jednocześnie trochę bodźców akustycznych działa na ludzi korzystnie. Aby skutecznie wyciszyć pomieszczenie biurowe, można dziś zastosować szereg rozwiązań, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługuje sufit akustyczny. Podwiesza się go pod stropem, by zwiększyć dźwiękochłonność całego biura. Równie ciekawym rozwiązaniem są panele akustyczne oraz zasłony wykonane z grubej tkaniny. Jednak najczęstszym rozwiązaniem wciąż pozostają ścianki biurowe, za pomocą których możliwe jest dokonanie korzystnego podziału przestrzeni. Takie systemy oferuje między innymi firma Omega System, która na swojej stronie internetowej, www.zabudowa.info.pl/scianki-biurowe/dzialowe/, przedstawia ofertę ścianek na zamówienie. Taka opcja umożliwia zaprojektowanie ergonomicznego i przyjaznego wnętrza, w którym z powodzeniem można pracować. Dobrze jest podzielić przestrzeń biurową na kilka stref: pracy indywidualnej, grupowej oraz relaksu. W poprawie akustyki znakomicie sprawdzą się również rośliny – które jednocześnie ożywią całe pomieszczenie. Sposobów na urządzenie nowoczesnego biura w duchu komfortu akustycznego jest naprawdę wiele. Warto je wykorzystać, tym sposobem znacznie poprawiając warunki pracy i samopoczucie swoich pracowników. Inwestycja w biuro sprzyjające komfortowej pracy zawsze się opłaca!
 

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%