Zamknij

W naszych szkołach trwają referenda strajkowe. Pytanie, co z egzaminami?

15:16, 18.03.2019 DT Aktualizacja: 08:25, 20.03.2019
Skomentuj Maria Trębska, prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZNP [Foto: Redakcja/Archiwum] Maria Trębska, prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZNP [Foto: Redakcja/Archiwum]

W płońskich szkołach trwa, bądź lada moment rozpocznie się związkowe referendum strajkowe w ramach prowadzonego sporu zbiorowego. Potrwa do 25 marca. Protest zapowiedziano na 8 kwietnia. Szefowa lokalnego ZNP przyznaje, że miarka już się przebrała i zagrożenie, które pada na najbliższe egzaminy szkolne, uznaje za słuszne. - Tak to jest, jak się nie szanuje nauczycieli - mówi wprost Maria Trębska. 

Co i raz otrzymujemy pytania od zaniepokojonych rodziców, których dzieci w kwietniu mają przystąpić do egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu ośmioklasisty. Pytanie jakie najczęściej pada, brzmi: Co dalej będzie z naszymi dziećmi? Oliwy do ognia dolała niedzielna wypowiedź szefa Związku Nauczycielstwa Polskiego, który wypalił o ewentualnym wstrzymaniu promocji uczniów do kolejnych klas. Sławomir Broniarz przeprosił za te słowa, ale niesmak pozostał i wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec batalii o podwyżki dla nauczycieli. Niepokoją się rodzice, martwią dzieci, a dyrekcje szkół czekają na referendalne rozstrzygnięcia.  

Joanna Szczepańska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Bolesława Chrobrego w Płońsku podaje nam, że głosowanie w jej placówce właśnie trwa, a wstępne wyniki mówią, że większość nauczycieli jest za przystąpieniem do kwietniowego strajku.

- Gdyby doszło do protestu, to opiekę dzieciom zapewnimy, bo zawsze są osoby, które do strajku przystąpić nie chcą. Na pewno nie będzie lekcji. Gorzej może przedstawiać się sytuacja z egzaminami. Kuratorium zbiera dane, ministerstwo przedstawia na taką ewentualność jakąś zmianę przepisów prawa. Będzie trudno przeprowadzić egzaminy siłami jakie mamy i jak to było w procedurach do tej pory, nawet jeśli w naszym przypadku wypadnie, dajmy na to, czworo, czy też pięcioro nauczycieli. Mamy wtedy bardzo trudną sytuację - przyznaje Joanna Szczepańska. - Większych mocy przerobowych potrzebujemy na egzamin gimnazjalny, gdyż mamy dużo więcej gimnazjalistów. W komisji musi być, tak jak do tej pory, nauczyciel z tej szkoły i ze szkoły obcej, z zewnątrz. Mamy to tak dopięte, że każdy nauczyciel jest zaangażowany w pracę, a jak wypadnie kilka osób to już będzie trudność, a jak to będzie połowa to nie ma możliwości przeprowadzenia egzaminu - kontynuuje dyrektor. - Mam nadzieję, że 10 kwietnia przystąpimy od egzaminu gimnazjalnego bez zakłóceń, ale powtarzam, że egzamin może być zagrożony, jeśli chodzi o przeprowadzenie go w takiej formie jak jest to wymagane. A jak to będzie, tego nikt na chwilę obecną naprawdę nie wie - kończy Joanna Szczepańska.   

Przedstawiciele związków szkolnych, jak dowiadujemy się, wskazali już więc dyrektorom płońskich placówek oświatowych terminy przeprowadzenia referendum strajkowego, w którym nauczyciele mają opowiedzieć się za lub przeciw takiej formie zamanifestowania swojego niezadowolenia z otrzymywanego wynagrodzenia za pracę.   

Maria Trębska, prezes oddziały miejsko-powiatowego ZNP w Płońsku nie pozostawia suchej nitki na stronie rządowej i Ministerstwie Edukacji. - A niech będą zagrożone egzaminy, słusznie, jak się nie szanuje nauczycieli. Uczeń po iluś tam latach powie do nauczyciela: pani nadal chodzi pieszo a ja mam siedem samochodów. Coś za coś. Nauczyciele żądają tylko, by byli szanowani, tak jak na to zasługują. 20 lat temu nauczyciel za swoją pensję kupił 700 dzienników codziennych i w tej chwili, w miesiącu kupi tyle samo - ocenia Maria Trębska. - Referendum nie świadczy o tym czy będzie akcja protestacyjna. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, ale przypomnę, że spór zbiorowy trwa już od 3 lat. Jest tyle czasu, aby pani minister się zastanowiła. Mogę pokazać swój PIT, kiedy pan Suski mówi, że nauczyciele zarabiają prawie tyle co posłowie. Ja się tego nie wstydzę, mogę pokazać swój PIT. Też mam akademickie wykształcenie, dwie podyplomówki i 50 lat pracy. Niech to wszystko, o czym mówię będzie smutne, ale nauczyciele nie mają powodów do radości - dodaje szefowa lokalnego ZNP.

(DT)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(48)

rodzicrodzic

21 10

czy Pani Trębska jest czynną nauczycielką tak jak pan Broniarz ?
czy nauczyciele planują również referendum wśród rodziców dzieci wszystkich szkół czy popierają strajk nauczycieli ?
Trudno szanować nauczycieli którzy idą na lewe zwolnienia lekarskie, a rodzice muszą wytłumaczyć dzieciom że nauczyciele oszukują ale oni( dzieci) nie mogą. 15:37, 18.03.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

NauczycieleNauczyciele

7 7

podczas strajku będą w szkołach, nie na lewych zwolnieniach. Może warto trochę zgłębić temat zanim się go skomentuje ???? 18:43, 18.03.2019


RodzicRodzic

6 2

Mam na myśli strajk w styczniu 18:49, 18.03.2019


czy?czy?

12 1

Czy gdy Pani Trębska i większość nauczycieli chodziła do szkoły, to ich nauczyciele też tak ciągle strajkowali lub straszyli strajkiem? 07:26, 19.03.2019


W styczniuW styczniu

0 0

nie było żadnego strajku.
14:39, 23.03.2019


reo

Jestem zaJestem za

18 17

Ja popieram nauczycieli ! Tak samo jak lekarzy, pielęgniarki policjantów itp
16:06, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

brawobrawo

9 10

Ja też popieram nauczycieli! I nie mogę zrozumieć, dlaczego wśród komentatorów taki brak szacunku dla ich trudnej pracy? W wypowiedziach tyle złośliwości, że trudno to czytać. 19:54, 19.03.2019


AA

19 11

To nie nauczyciele tylko ZNP zaplanował protest... 16:09, 18.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nicknick

11 14

emerytura plus praca, praca w kilku szkołach, godziny ponadwymiarowe i jeszcze strajkują ehh ludzie 16:39, 18.03.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

OniOni

5 5

Emerytura plus praca! No właśnie młodzi ludzie nie chcą pracować za takie pieniądze, dobrze że są Ci emeryci bo kto by uczył nasze dzieci 17:43, 18.03.2019


goscgosc

8 4

Ta Pani to niestety kultury nie ma za grosz, brak jej szacunku do drugiego człowieka, zdaniem innych nie jest zainteresowana, narzuca swoje opinie jako jedyne słuszne a jej światopogląd jest nie z tej epoki. 07:13, 19.03.2019


NauczycielkaNauczycielka

3 8

Emerytura plus praca to już historia, praca w kilku szkołach w ramach dopełnienia etatu. Dzięki reformie p. Zalewskiej część nauczycieli ma charakter pracy tzw. objazdowy. Godziny ponadwymiarowe nieliczne, jeśli są jeszcze szkoły, które mają godziny ponadwymiarowe to w przyszłym roku szkolnym już ich nie będzie, automatycznie wynagrodzenia pójdą w dół. Do tego proszę dodać lata studiów, licencjackich, magisterskich i podyplomowych ( w moim przypadku 6 kierunków), czyli kształcenie permanentne za własne pieniądze. Myślę, że nie znalazłoby się tak dużo chętnych, żeby za obecne wynagrodzenia podjęli pracę z nieustającym dokształcaniem, z niewychowanymi uczniami i z roszczeniowymi rodzicami po 40 godzin tygodniowo (nie mylić z pensum nauczyciela w ilości ok. 20 godzin bo to jest zupełnie inna bajka). Zapraszam do pracy w szkole. 11:31, 19.03.2019


pracownik nie pedagopracownik nie pedago

15 1

A CO Z TYMI WSZYSTKIMI CO PRACUJĄ W SZKOŁACH I ZARABIAJĄ 1620 ZŁ 16:42, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

xyzxyz

5 3

Również mogą przystąpić do strajku. 13:24, 19.03.2019


PLEPSPLEPS

7 6

Pani Trębska czyli pracownik fizyczny może chodzić pieszo pracować 12 na dobe i nic nie żądać a tak w sumie to żeby udawał że nic nie wie i nic nie chce . 16:56, 18.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZdanieZdanie

12 5

Nauczyciel z 50 letnim stażem stwierdza "zagrożenie egzaminów, uznaje za słuszne"- brawo Pani Broniarz powiatu płonskiego 17:49, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZdanieZdanie

12 2

Dla uzupełnienia poprzedniej wypowiedzi, niepopieram Pana Broniarza ani Pani Trebskiej i wypowiedź traktuje za skandaliczna 18:39, 18.03.2019


MamaMama

16 9

"Niech będą zagrożone egzaminy i słusznie"?! to mówi nauczyciel? Po drugiej stronie są dzieciaki przerażone widmem odwołanych egzaminów, brakiem rekrutacji czy promocji. Tak się nie zdobywa szacunku. 18:03, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

też mamateż mama

6 2

A jak? Może jakaś wskazówka? 19:42, 19.03.2019


jaja

18 5

Pani Trębska! Dziwne ma pani luki w pamięci. Poprzedni rząd zamroziła na 5 lat pensje nauczycieli. Gdzie były związki? Siedziały cicho. Dzisiaj, kiedy są podwyżki ( choć bardzo skromne, ale są), to ZNP wzywa do strajku. Gdzie był ZNP, gdy dołożono nauczycielom "godziny karciane", czyli pracę za darmo rozliczana bardzo rygorystycznie? Gdzie był ZNP, kiedy PO podnosiła wiek emerytalny? Nic nie mówiliście. Dlatego sądzę, że ten strajk ma podteksty polityczne. 18:33, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

oooooooooooooo

12 0

Bo Pani Trębska to dobry przykład na "komuno wróć" 07:36, 19.03.2019


JustynaJustyna

18 9

O czym ta kobieta mówi, jaki Pit ona chce pokazać, przecież ona nie uczy chyba w żadnej szkole. Myślę że to dobry pomysł żeby nauczyciele pokazali swoje Pity, dopiero Ci którzy myślą że oni tak mało zarabiają zrobili by wielkie oczy i w momencie przestali popierać ten durny strajk... 18:58, 18.03.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

OksOks

2 5

Co Ty wiesz na ten temat... 09:44, 19.03.2019


JustynaJustyna

6 3

Zapewniam że nie są to informacje wyssane z palca. Jeśli ktoś ma wątpliwości to poproście swoich znajomych biednych nauczycieli żeby pokazali swój Pit bo chcecie utrzeć nosa takim jak ja (ciekawa jestem reakcji). 10:26, 19.03.2019


TomekTomek

10 3

pracują tylko 18 h tygodniowo,mają 14pensje wolne ferie,wakacje,co by jeszcze chcieli,za korepetycje biorą 50zł za 45 min.jak jes tyle wolnego to by jeździli po galeriach 11:12, 19.03.2019


Ja Ja

12 9

Taka Jnteligencja a wierzy że szacunek pieniędzmi można kupić . 19:05, 18.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaja

10 6

Akademickie wykształcenie i dwie "podyplomówki"?.Ło matko, zaraz padnę! Droga pani, a ja to dopiero mam papierki! 20:34, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ha,haHa,ha

12 4

To pewnie oznacza że w akademiku mieszkała, tylko zapomniała chodzić na zajęcia skoro mówi że, "zagrożenie egzaminów uważa za słuszne działanie" 20:52, 18.03.2019


Proponuję...Proponuję...

12 5

zastanowić się, zanim się coś powie lub napisze. Pani związkowiec mówi jak potrafi. Może już pora ustąpić miejsca... Komentatorom - "specjalistom" od edukacji, medycyny, fotografii - zadedykuję już raz cytowane słowa: "Pilnuj, szewcze, kopyta". Nauczycielom - życzę determinacji i powodzenia. Rozsądnym rodzicom - zastanowienia się nad skutkami deformy oświaty. A tak w ogóle- więcej kultury i wzajemnego szacunku! 06:13, 19.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jaja

9 2

Skutki reformy. Pozytywne będzie widać wkrótce. Poroniony pomysł z gimnazjami powinien jak najprędzej pójść w zapomnienie. Nauczyciele zawsze zarabiali mało, a dokładano im obowiązków. ZNP mało to obchodziło. Dopiero teraz, kiedy przyszły podwyżki
( za skromne, to prawda), nagle obudziło się. Nie podoba mi się czas i forma protestu. Czytaj ze zrozumieniem ( artykuł i wypowiedzi komentatorów) i nie zarzucaj tym, którzy mają inne zdanie, braku kultury. Formy wypowiedzi? Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie. 10:07, 19.03.2019


jooljool

10 7

Jeżeli grupy społeczne odpowiedzialne za kształtowanie przyszłości swoich pokoleń, za umacnianie intelektu i postępu w tych młodych ludziach popierają i propagują strajki wychowawców i nauczycieli to taki naród nie jest godzien istnienia. To prowadzi to samounicestwienia i skazania siebie na niewolnictwo ciężkiej, fizycznej pracy dla innych nacji. 09:09, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SamSam

14 9

Żeby uzyskać własną korzyść, trzeba krzywdzić niewinne dzieci i młodzież? To bardzo żałosne i niewychowawcze. Niech nauczyciele pokażą całość zarobków a nie tylko zasadniczą pensję. Pobory składają się z pensji zasadniczej plus dodatków i to składa się na pełną wysokość wynagrodzenia. Dodatków mają sporo a pokazują tylko pensję zasadniczą. A obrzydliwe wręcz jest, kosztem niewinnych dzieci, uzyskiwać własne korzyści. Czego Wy ich uczycie? 10:52, 19.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

TomekTomek

3 6

mają 13 i 14 pensje,pracują tylko 18h tygodniowo.jak jest tyle wolnego to by chciały jeździć po galeriach 11:15, 19.03.2019


żalżal

1 1

Co za demagogia! 19:24, 20.03.2019


TomekTomek

15 9

Dorabiają bez limitu,biorą po 50zł za 45min.korepetycji,pracują tylko 18h tygodniowo,Mają 14pencje mało wam? 11:09, 19.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Tomkado Tomka

8 2

A najgorsze i pazerne to są te stare panny. Bronić dzieci przed nimi. 15:48, 19.03.2019


DarekDarek

9 12

Jak mają tyle wolnego to by jeździły po galeriach,14ta pensja ,wolne ferie,między świętami i wakacje 11:17, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DarekDarek

13 11

a na wyjazdy kasa potrzebna.Roczny urlop na gardło na poprawe zdrowia płatny???? 11:19, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nic prostszego...Nic prostszego...

9 7

jak zająć się nauczaniem. Polak potrafi! Poziom wypowiedzi - przerażający!!! Żenada! 13:24, 19.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do nic prostszegodo nic prostszego

9 6

Taka sama odpowiedź jest w drugą stronę. Jeśli jest Wam tak źle i niedobrze, to zawsze można zmienić pracę. Przestańcie się ośmieszać! 14:58, 19.03.2019


rodzicrodzic

14 1

Słyszę Panią Trębską na zebraniach Wspólnoty Mieszkaniowej, w której mieszka. Cieszę się, że nie uczyła moich dzieci i współczuję wszystkim, którzy mieli z tą Panią do czynienia. Głowa wysoko, a kultura poniżej niezbędnego minimum. Powodzenia nauczycielom życzę. 16:11, 19.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MarysiaMarysia

13 0

Byłam na zebraniu wspólnoty, słyszałam i widziałam zachowanie tej byłej dyrektorki szkoły. Poniżej jakiegokolwiek poziomu kultury osobistej i poszanowania drugiej osoby. A jak zwraca się jej uwagę na to że np przerywa czyjąś wypowiedź, która jej się nie podoba, to jeszcze potrafi odpowiedzieć, ta druga osoba jest niekulturalna. Żenada. Jak ona tak wychowywała dzieci w szkole, to nie dziwię się jak zachowuje się dzisiejsza młodzież. 20:28, 19.03.2019


MazurekMazurek

7 0

Niestety, słyszałam podobne opinie na temat tej Pani... 13:56, 20.03.2019


krynkryn

15 0

p. M.T. powinna już chyba zająć się emeryturą, nie ma nic wspólnego z dzisiejszą szkołą.Była dobra za komuny,bo w tedy rządzili jej towarzysze,a teraz każdy rząd będzie zły. ciężko jest jej odnaleźć się w dzisiejszej rzeczywistości. moim zdaniem nauczyciele powinni więcej zarabiać ale i pracować po 8 godzin dziennie jak my wszyscy.górnikom już zabrano przywileje, a sędziom i nauczycielom -nie 20:45, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomekTomek

9 9

popracujcie jak ludzie po 8h dziennie i dojeżdżajcie po 50km do pracy to poszanujecie co macie 12:10, 20.03.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

BacaBaca

4 2

Znam takiego, co dojeżdża 150 km dziennie, 4-5 razy w tygodniu. I nie protestuje. 13:55, 20.03.2019


rozumiemrozumiem

7 4

Rozumiem, że autorzy komentarzy na ogół są zadowoleni ze swoich warunków pracy i płacy i dlatego nie rozumieją nauczycieli. Tylko pozazdrościć. 16:09, 20.03.2019


do rozumiemdo rozumiem

5 8

W takim razie zmień pracę, też będziesz zadowolona/y. 17:59, 20.03.2019


0%