Zamknij

MZ: uporządkowanie zasad dotyczących teleporad w POZ

16:50, 17.08.2020 PAP Aktualizacja: 16:52, 17.08.2020
Skomentuj PAP PAP

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej wejdzie w życie z końcem sierpnia. Zawarte w nim przepisy dotyczą m.in. ustalenia przez lekarza udzielającego teleporady, czy jest ona wystarczająca dla rozwiązania problemu zdrowotnego lub poinformowania pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego bezpośrednio oraz przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność.

Rozporządzenie resortu zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej wraz z wytycznymi konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej porządkują zasady jej udzielania - wynika z poniedziałkowego komunikatu prasowego Ministerstwa Zdrowia.

Rozporządzenie reguluje również kwestie przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta tak, by przepływ dokumentacji w formie elektronicznej był chroniony przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem.

Resort zapewnia, że wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii.

"Teleporady stały się ważnym narzędziem opieki nad pacjentami w tych trudnych czasach. Dostrzegliśmy wiele ich zalet i na pewno chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń" - podkreślił wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas we współpracy z Ministerstwem Zdrowia opracowała wytyczne dotyczące udzielanych w czasie epidemii teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej.

"Przygotowane dokumenty obligują świadczeniodawców do organizacyjnego przygotowania placówek do płynnej realizacji świadczeń w ramach teleporad, a także zawierają praktyczne wskazówki dla personelu medycznego, jak bezpiecznie realizować teleporady w czasie epidemii" - poinformowała dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas.

Wytyczne określają m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Wskazują również przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.

Realizacja teleporady, w tym ustalenie jej terminu, jest uzgadniana w miejscu wykonywania świadczeń, na stronie internetowej świadczeniodawcy lub telefonicznie. Udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki lub położne. Odbywa się m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową. O możliwości i sposobie jej realizacji powinna poinformować przychodnia.

Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta.

Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wpisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.

Gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczności wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowana w dokumentacji medycznej pacjenta.(PAP)

Autorka: Klaudia Torchała

tor/ joz/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

DlaDla

0 0

"motłochu" teleporady, dla kasty "panów" ogromne podwyżki: https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/ogromne-podwyzki-dla-politykow-wladza-sie-wyzywi/mtqkmzd
jak w ogóle te teleporady mają się do całości pobieranej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Za co płacimy co miesiąc po kilkaset złotych? za teleporady? Od kilku miesięcy państwo i NFZ nie wywiązują się ze swoich konstytucyjnych zobowiązań, a ludzie jeżeli umierają to w związku z nieudzieloną im pomocą a nie na wymyślonego wirusa, jak ta 28-latka w poznańskim. Prezes NFZ powinien już dawno tłumaczyć się przed prokuratorem dlaczego kierowana przez niego instytucja nie realizuje zadań do których jest powołana.
W kwietniu 2020 roku w Polsce zmarły 30 534 osoby. Na COVID-19 zmarło 615 osób (2%). W kwietniu 2019 roku liczba zgonów wyniosła 33 613, a w kwietniu 2018 roku zmarło 34 639 osób. Jak więc widać umiera też mniej ludzi niż przed tą całą medialną "plandemią" całość pod linkiem:
https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-polsce,jak-epidemia-wplynela-na-statystyki-zgonow-w-polsce-,artykul,93145387.html
To o co tu chodzi?

18:56, 17.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%