Informacja jest prawdopodobnie najcenniejszą walutą, jaka istnieje. W przeszłości, czyli w innych systemach społecznych, jej przepływ był szczególnie kontrolowany, a prawa ściśle ograniczone. Skutek takich działań był jasny: swobodna kontrola społeczeństwa, manipulacja i wyzysk. Dzisiaj możemy pochwalić się rzeczywistością (przynajmniej w pewnej części) umożliwiającą swobodny dostęp do informacji. Możemy wyszukiwać co tylko chcemy, budując swój światopogląd według własnej woli. Jak mówił Napoleon: „opinia publiczna jest […] znacznie częściej, niż się wydaje, prawdziwa, rozsądna, sprawiedliwa”. Tak więc znalezienie sposobu na zdobycie informacji jest na wagę złota. Badanie opinii publicznej w obecnych czasach może zlecić każdy. Dla każdego przedsiębiorstwa czy instytucji publicznej odkrycie opinii wobec produktu lub nastrojów społecznych jest przydatne. W tym wpisie dowiesz się o badaniach tego rodzaju trochę więcej.
Jan-Jakub Rousseau, niezwykle wpływowy myśliciel, znany również z kontrowersji, był jedną z pierwszych osób, które pierwszy raz użyły połączenia słów „opinia publiczna”. Od pierwszej połowy XVIII wieku trochę czasu upłynęło, a termin równolegle zyskiwał na wadze i znaczeniu. Badanie opinii publicznej jest niczym innym, jak przeprowadzeniem badania na określonej grupie społeczności, w celu odkrycia ich nastawienia wobec określonego problemu publicznego w danym czasie. W obecnych czasach przeprowadzaniem ich zajmują się wyspecjalizowane ośrodki badawcze, jak na przykład agencja Norstat. Pod linkiem: https://norstat.pl/blog/badanie-opinii-publicznej znajdziesz szerzej opisane przez nich zagadnienie badania opinii publicznej i korzyści płynących z przeprowadzania go. Dostęp do takich informacji jest skarbnicą wiedzy dla instytucji publicznych, samorządów, ale także przedsiębiorstw. Opinia publiczna może utrzymywać się przez długi czas, albo być zmienna. W pierwszym wypadku uznaje się ją za ideologię, druga z kolei sugeruje jednostkowe i efemeryczne przekonania.
Jak skutecznie przeprowadzić badanie opinii publicznej? Najpierw trzeba uświadomić sobie problem, który mamy nadzieję rozwiązać. Samych metod badawczych wymienić można kilka. To przede wszystkim:
Już wśród samych badań ankietowych można wyróżnić naprawdę wiele metodologii. Ankieta ankiecie nierówna – nie tylko pod kątem pytań, ale także kanału przeprowadzania. Zarówno jakościowe, jak i ilościowe metody są wykorzystywane w dziedzinie badań opinii społecznych. Oczywiście ich dobór zależy od indywidualnego zlecenia. Badania jakościowe bowiem sprawdzą się, gdy interesuje nas zrozumienie zachowań konsumentów, ilościowe z kolei gdy staramy się rozpracować branżę. To jednak spore uproszczenie. Koniecznie dowiedz się więcej!