Zamknij

Przedszkole Montessori w Warszawie – rewolucyjny system nauczania

14:59, 19.09.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:59, 19.09.2022
pixabay pixabay

Maria Montessori jest uznawana za jedną z najsłynniejszych pedagożek. W prowadzonych przez nią domach dziecka szacunek i poznawanie świata przez doświadczenie były najważniejsze. Wszyscy chcą, aby dzieci były świadome swoich czynów, znały mocne strony i potrafiły rozmawiać o uczuciach. Mimo że te koncepcje są częściowo obecne w publicznych placówkach, to tylko przedszkole Montessori pozwala holistycznie rozwinąć umiejętności dziecka.

Założenia edukacji Montessori

Maria Montessori żyła między XIX a XX wiekiem. Jednak założenia kształcenia są tak ponadczasowe, że do dziś są uważane za rewolucyjne. Aktualny system edukacji dzieci nie wspiera ich indywidualności czy nauki samodzielności, a kwestie dotyczące psychiki, zachowania i współczucia nie są istotne. W ramach koncepcji Montessori zakłada się, że dzieciom należy pomagać odkrywać świat samodzielnie poprzez pobudzanie wrodzonej ciekawości. Nauka jest wtedy dla dziecka przyjemna i trwała. Wspomagane samokształcenie dzieci sprawia, że stają się one bardziej pewne siebie.

Uznaje się, że w rozwoju dziecka najważniejsze jest pierwsze sześć lat. Dzieci mają wtedy wchłaniać wszystkie informacje i odczucia jak gąbka. To tylko wtedy możliwe ma być wyrobienie trwałych nawyków i kompasu moralnego. Dziecko uczęszczające do przedszkola Montessori będzie w stanie rozpoznawać konsekwencje swojego działania. Zostaną stworzone warunki do rozwoju odpowiedzialności dziecka za siebie, bliskich (relacje społeczne) i świat (relacje środowiskowe). Takie założenia nauczania okazują się zgodne z neurobiologią.

Czy dzieci po uczęszczaniu do przedszkola Montessori są inne?

Dzieci, które ukończą przedszkole Montessori w Warszawie, będą na ogół bardziej towarzyskie, pewne siebie. Badania sugerują, że będą miały o kilka punktów IQ więcej, niż gdyby uczęszczały do przedszkola, które nie wspierałoby ich naturalnej ciekawości. W przyszłości kłopotliwe mogłoby być uczęszczanie do szkoły o tradycyjnym modelu nauczania. Jednak dzieci po przedszkolach montessoriańskich potrafią lepiej zrozumieć powody, dla których kształcą się w nowy sposób. Również na ogół będą lepiej funkcjonowały w zmienionych warunkach.

Okazuje się też, że niektóre dzieci z kłopotami rozwojowymi, którymi się opiekuje przedszkole działające zgodnie z zasadami Montessori, otrzymują tak optymalne wsparcie, że w testach porównawczych radzą sobie lepiej niż zdrowi rówieśnicy. Dzieci po przedszkolu Montessori będą rzadziej miały kłopoty z koncentracją. W przypadku niektórych zespołów neurorozwojowych zaburzeń psychicznych (np. ADHD) możliwe jest złagodzenie objawów.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%