Sprzedaż w Internecie może odbywać się nie tylko z poziomu własnego sklepu, ale również na marketplace. Jakie są plusy i minusy obu tych rozwiązań? Które wybrać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Jedną z form sprzedaży internetowej jest niewątpliwie prowadzenie własnego sklepu online. Za rozwiązaniem tym przemawia chociażby możliwość budowania własnej marki w sieci, czy brak prowizji za sprzedaż. W efekcie to przedsiębiorca samodzielnie określa własną marżę, a co za tym idzie działa w taki sposób, by uzyskać jak najwyższą rentowność. Czy własny sklep internetowy ma jakieś wady? Otóż, warto wiedzieć, że tak, ponieważ należy pamiętać o kosztach związanych zarówno z jego uruchomieniem, jak i funkcjonowaniem, czy promocją. Wszelkie działania marketingowe pozostają bowiem wówczas w gestii właściciela sklepu, co sprawia, że chcąc dotrzeć do potencjalnych klientów musi on najpierw poświęcić nie tylko czas, ale również środki na to, by dowiedzieli się oni o istnieniu danego sklepu oraz jego ofercie.
Alternatywą dla prowadzenia własnego sklepu online jest sprzedaż na marketplace, czyli korzystanie z platform sprzedażowych. Istnieje ich naprawdę sporo, co pozwala dotrzeć nie tylko do polskich, ale również zagranicznych klientów. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością łatwy i szybki start, ponieważ sprzedaż można rozpocząć od razu po rejestracji na danej platformie. Plusem sprzedaży na marketplace jest również możliwość dotarcia z ofertą do klientów platformy sprzedażowej, ponieważ szukają oni tam konkretnego produktu. Wśród minusów należy wymienić natomiast dużą konkurencję, ponieważ na platformach sprzedażowych wiele firm oferuje dokładnie ten sam towar. W efekcie, by wzbudzić zainteresowanie klientów oferta musi się czymś wyróżniać, co nie oznacza jednak, że czynnikiem tym powinna być cena. Jako wadę traktuje się także koszty sprzedaży na marketplace, które są efektem pobierania prowizji przez platformę.
Zarówno posiadanie własnego sklepu internetowego, jak i sprzedaż na marketplace ma znacznie więcej zalet i wad, co zostało opisane w artykule dostępnym pod linkiem: https://pragmago.tech/porada/wlasny-sklep-internetowy-czy-marketplace-poznaj-wady-i-zalety-obu-rozwiazan/. Które rozwiązanie jest zatem korzystniejsze? Otóż, trudno odpowiedzieć na tak postawione pytanie, ponieważ wiele w tym przypadku zależy od strategii danej firmy, czy sprzedawanych przez nią towarów. Dobrym rozwiązaniem może być również jednoczesne wykorzystanie różnych kanałów sprzedaży, ponieważ pozwala to czerpać korzyści z obu przedstawionych rozwiązań.
Podsumowując należy stwierdzić, że znajomość korzyści i niedogodności wynikających z posiadania własnego sklepu internetowego oraz sprzedaży na marketplace pozwala wybrać najlepsze rozwiązanie w danej sytuacji. W wielu przypadkach będzie to łączenie obu form sprzedaży internetowej, co pozwala dotrzeć do znacznie szerszego grona klientów.