Wakacje powoli dobiegają końca, zbliża się kolejny rok szkolny. Jest to również czas rekrutacji w Publicznej Szkole Policealnej w Płońsku. Szkoła ta wciąż rozwija się i dostosowuje warunki nauczania do nowych kierunków, a także do nowych wytycznych ministerstwa. O możliwościach, jakie daje placówka i o tym, jak wyglądało nauczanie, zarówno teoretyczne jak i praktyczne, w trudnym czasie pandemii opowiedziała nam dyrektor szkoły Barbara Sawczuk - Gołaszewska.
Redakcja: Pani Dyrektor, szkoła oferuje swoim kandydatom szeroki przekrój kierunków kształcenia. Czy wszystkie kierunki są tak samo popularne?
Barbara Sawczuk – Gołaszewska: Możemy pochwalić się ofertą, jaką posiadają nieliczne szkoły policealne, ponieważ kształcimy na różnorodnych kierunkach: medycznych, społecznych, administracyjnych itp. Przy tak dużym przekroju właściwie co roku obserwujemy zmiany w kwestii popularności różnych kierunków. Nikt nie lubi monotonii, dlatego staramy się być elastyczni. Często zdarza się, że pewne kierunki, które na przestrzeni ostatnich kilku lat cieszyły się większym zainteresowaniem, nagle przestają być oblegane, a ich miejsce zajmują inne, również takie, których nie prowadziliśmy od kilku lat.
Z czego wynikają takie zmiany?
Każdy rok niesie za sobą coś nowego, nie tylko nowe podstawy programowe czy zmiany w formie kształcenia. Wszystko jest również zależne od popytu, od zapotrzebowania pracodawców, czyli generalnie od rynku pracy. Można powiedzieć, że to po prostu sinusoida. Jednak zawsze staramy się dostosować do każdej tego typu sytuacji, co wiąże się z zagwarantowaniem zaplecza sprzętowego. Wciąż poszerzamy naszą bazę dydaktyczną. Przykładem może być zmiana w podstawie programowej na kierunku opiekun medyczny. Mimo licznych modyfikacji, szkoła na bieżąco inwestuje w słuchaczy i potrzebne dla nich materiały szkoleniowe.
Ogromnym wyzwaniem musiało być też zdalne nauczanie. Jak funkcjonowała szkoła w okresie pandemii?
Takie wyzwania oczywiście motywują nas do działania. W czasie nauczania zdalnego pracowaliśmy na platformie Microsoft Teams, podobnie jak wiele innych szkół. Zajęcia organizowane były przez wykładowców przy wykorzystaniu szerokiej gamy narzędzi elearningowych, jak choćby prezentacje multimedialne czy też filmy instruktażowe nagrywane w naszych pracowniach szkolnych. Wyzwaniem było dla nas przeprowadzenie egzaminów semestralnych, ale wszystkie testy elektroniczne zostały przeprowadzone zgodnie z przepisami i procedurami. Od razu też otrzymaliśmy informacje o dużej części wyników. Zdawalność była bardzo wysoka. Jednak teraz czekamy na potwierdzenie tych wyników w wynikach egzaminów państwowych, informacje te uzyskamy już 31 sierpnia.
Jak radziliście sobie Państwo w przypadku problemów sprzętowych słuchaczy?
W razie potrzeby szkoła dawała możliwość bezpłatnego wypożyczenia sprzętu słuchaczom, którzy byli w trudnej sytuacji i nie mogli sobie pozwolić na własny komputer. Dzięki temu wszyscy nasi słuchacze z powodzeniem mogli kontynuować naukę w tym trudnym czasie. Oferowaliśmy też pomoc w obsłudze platformy Teams każdemu, kto czuł się niepewnie, w razie potrzeby organizowaliśmy indywidualne konsultacje, podczas których kadra administracyjna udzielała wsparcia w tej materii.
Jak wyglądała kwestia zajęć praktycznych w czasie pandemii?
Jak już wcześniej wspomniałam, bez względu na zmiany podstaw programowych i preferencji dotyczących wyboru kierunków przez kandydatów, my cały czas poszerzamy bazę dydaktyczną, uzupełniamy sprzęt, żeby słuchacze mieli możliwość wykształcenia się w pełni w danym zawodzie, również praktycznie. I tu pojawia się istotna kwestia – to właśnie pracownie szkolne pozwoliły na przygotowanie praktyczne słuchaczy w czasie pandemii, gdyż pracodawcy z powodów oczywistych nie przyjmowali praktykantów. Mogliśmy zrealizować, w takim stopniu, w jakim pozwalały na to przepisy, praktyczną część zajęć. Jednak nasi wykładowcy również starali się jak najczęściej nagrywać filmy z zajęć praktycznych i udostępniali je słuchaczom. Filmy te będą teraz stanowić część naszej bazy dydaktycznej i posłużą kolejnym rocznikom.
Czy nauczanie zdalne wpłynie w jakiś sposób na kształcenie w szkole w przyszłości?
Zdecydowanie tak. Każdy ze słuchaczy będzie na spotkaniu organizacyjnym (tak jak do tej pory) otrzymywał indywidualny adres e-mail oraz dostęp do platformy Teams. Oprócz tego, w czasie nauki zdalnej nasi wykładowcy stworzyli niesamowitą bazę materiałów dydaktycznych, prezentacji, schematów, skryptów, które z pewnością posłużą nowym słuchaczom. Wszyscy zagłębiliśmy się w technologie informacyjne i z pewnością będziemy dalej korzystać z platformy Teams, a także z innych aplikacji elearningowych, będą one wsparciem dla nas w kwestii nie tylko nauczania, ale też w kwestii organizacji pracy szkoły. Na pewno będziemy przeprowadzać część spotkań rady pedagogicznej online, gdyż forma ta zdała egzamin i była dużym ułatwieniem dla naszych wykładowców, którzy mieszkają poza Płońskiem.
Jakie macie Państwo plany na nowy rok szkolny?
W tym roku stawiamy na kierunki medyczne, gdyż jest nimi duże zainteresowanie. Zainteresowaniem w tym roku cieszą się m.in. takie kierunki jak technik masażysta, technik farmaceutyczny, asystentka oraz higienistka stomatologiczna. Będziemy też kontynuować organizowanie dodatkowych kursów, szkoleń, które są przeprowadzane przez profesjonalne firmy. Kursy takie pozwalają słuchaczom na zdobywanie ciekawych, konkurencyjnych na rynku pracy, kompetencji, na przykład kurs wybielania zębów, kurs wizażu, nawet kursy terapeutyczne! Zatem naprawdę nasi słuchacze mają wiele możliwości rozwoju.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Również dziękuję, a przyszłych słuchaczy serdecznie zapraszam do naszej szkoły.