Zamknij

Smartfonizacja w Polsce

00:00, 07.09.2019 artykuł sponsorowany
Skomentuj

Raport Global Digital 2019 przygotowany przez We Are Social i Hootsuite wskazuje, że liczba użytkowników telefonów komórkowych na świecie wynosi 5,11 mld. To o 100 mln więcej niż przed rokiem. W Polsce statystycznie każdy obywatel ma więcej niż jeden telefon. Na jednego mieszkańca naszego kraju przypada 1,33 karty SIM. Smartfonizacja postępuje w najlepsze. Czym ona jest i jakie mogą być jej konsekwencje?

Czym jest smartfonizacja?

Smartfony w ostatnich latach stały się ważnym elementem naszego życia, a jednocześnie rośnie świadomość Polaków na temat urządzeń mobilnych. To zjawisko nazywane jest smartfonizacją. Jeszcze w 2012 roku zaledwie 9 proc. mieszkańców Polski wiedziało, że ma smartfon, podczas gdy faktycznie miała go co czwarta osoba. Standardowy telefon komórkowy różni od smartfona tym, że ten drugi ma znacznie więcej funkcji. Jest przenośnym, multimedialnym urządzeniem, które łączy w sobie funkcje telefonu komórkowego oraz komputera przenośnego. Z języka angielskiego jest on nazywany PDA – Personal Digital Assistant. Z raportu „Polska.Jest.Mobi 2018” wynika, że 64 proc. Polaków ma smartfon, ale maleje liczba osób, które deklarują posiadanie w gospodarstwie domowym tabletu. W praktyce mamy 21 mln smartfonów i 4,25 mln tabletów.

Jak korzystamy ze smartfonów?

Niemal co drugi Polak (48 proc.) deklarował w badaniu „Polska.Jest.Mobi 2018”, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie, a średnio było to 2,3 godziny. Warto przypomnieć, że w 2016 roku wynik ten był niższy - 1,8 godziny. Można przypuszczać, że większość czasu, w którym korzystamy ze smartfona, spędzamy w sieci. Codziennie Polacy poświęcają ponad 5 godzin na aktywność online, która nie jest związana z pracą zawodową. Udział smartfonów wynosi tu 40 proc., a tabletów 6 proc. Nadal chętnie surfujemy po internecie za pomocą komputera – 54 proc. Polaków wybiera właśnie ten sprzęt do korzystania z sieci. 88 proc. badanych ma w domu internet – stacjonarny, w tym światłowodowy internet UPC.

Smartfony wykorzystujemy do różnych aktywności w internecie:

  •       czatowanie (wysyłanie wiadomości w sieci) – 53 proc. przypadków,
  •       obecność w social media – 48 proc.,
  •       umieszczenie zdjęć – 42 proc.,
  •       video w social media – 38 proc.,
  •       bankowość online – 31 proc.,
  •       czytanie artykułów online – 31 proc.,
  •       oglądanie darmowego video online – 26 proc.,
  •       oglądanie TV i filmów VOD – 16 proc.,
  •       oglądanie TV i filmów darmowych – 11 proc.

M-Zakupy popularne w Polsce

Około 31 proc. Polaków kupuje w sieci przy użyciu smartfona, a 22 proc. również płaci telefonem. To jeszcze nie za wiele, ale widać, że m-commerce, czyli zakupy przez urządzenia mobilne, stają się coraz popularniejsze. W Polsce około 23 proc. obywateli chciałoby móc za wszystko płacić mobilnie. 31 proc. nie ma zaś problemu z wykorzystaniem bota do obsługi klienta, ale marki muszą też zrozumieć, w którym momencie takie boty są pomocne, a kiedy mogą wywołać u potencjalnego klienta jedynie rozdrażnienie. 38 proc. Polaków jest otwartych na model „tylko online” w obsłudze klienta, o ile marki zrozumieją ich oczekiwania.

W dalszym ciągu w Polsce dominuje model kupowania produktów i usług przez internet z wykorzystaniem komputera, ale krok po kroku konsumenci przekonują się też do używania aplikacji zakupowych na smartfonach. Warto dodać, że wzrasta liczba osób korzystających z m-bankingu, czyli mobilnej bankowości internetowej. W 2017 roku było to 34 proc. Polaków, a poziom ten stale rośnie. 13 proc. badanych korzysta z pomocą telefonów z płatności zbliżeniowych, a 10 proc. z BLIK-a.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

SlaboSlabo

1 0

Oprócz oczywistych korzyści smartfony niestety mają też wady w postaci ogłupiania młodzieży. Siedzi 5 młodych osób na przystanku i zamiast że sobą rozmawiać, lampią się jak tumany w swoje smart-ogłupiacze 20:57, 09.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%