Zamknij

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot [ADWOKAT RADZI]

13:52, 05.03.2019 . Aktualizacja: 13:54, 05.03.2019
Skomentuj [Foto: sxc.hu/zdjęcie ilustracyjne] [Foto: sxc.hu/zdjęcie ilustracyjne]

Niestety coraz częściej spotykamy się z sytuacją opóźnienia wylotu samolotu lub nawet jego anulowania. Ma to miejsce z różnych powodów, na które nie mamy większego wpływu, ale dzięki przyjętym zasadom międzynarodowym możemy przynajmniej zareagować na to i żądać odszkodowania.

Podstawa prawna regulująca kwestie wypłaty odszkodowań w przypadku opóźnionego lotu, zawarta została w rozporządzeniu (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/91 oraz konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z dnia 28 maja 1999 r.

W przypadku, gdy nasz lot jest opóźniony o kilka godzin to przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam wyżywienie oraz napoje – może to być w postaci kuponu o pewnej wartości do wykorzystania w lotniskowej restauracji, czy przygotowany przez linię lotniczą posiłek. 

Prawo do opieki, a więc do wyżywienia, czy możliwości skorzystania z telefonu lub faksu, przysługuje nam niezależnie od przyczyny i jest zależne od czasu opóźnienia lotu oraz jego długości.  

Dodatkowo, jeśli nasz lot opóźniony będzie o więcej niż 5 godzin to możemy zrezygnować z podróży i otrzymać całkowity zwrot ceny biletów, pieniądze powinny do nas trafić w ciągu siedmiu dni. Przy wyborze takiej opcji, automatycznie traci się jednak prawo do odszkodowania. Gdy nasz rejs jest znacznie opóźniony i musimy na niego poczekać, np. jeden dzień to przewoźnik ma również obowiązek zapewnić nam nocleg oraz pokryć koszty transportu z/do hotelu.

Jeżeli do naszego miejsca docelowego dotrzemy z opóźnieniem większym niż trzy godziny to przysługuje nam także odszkodowanie w wysokości zależnej do długości lotu w wysokości od 250  € do 600 €.

Odszkodowanie nie przysługuje nam wtedy, gdy opóźnienie zostało spowodowane siłą wyższą – warunki atmosferyczne nie pozwalają na bezpieczny przelot, mgła uniemożliwia lądowanie, wystąpiło zagrożenie bezpieczeństwa, czy personel urządził sobie strajk. Najczęściej, wręcz z automatu, linie lotnicze powołują się na powyższe okoliczności działania siły wyższej, ale w takiej sytuacji nie warto rezygnować, linia lotnicza musi udowodnić, że takie zdarzenia faktycznie miało miejsce.

Gdy podróżujemy z przesiadkami na jednym bilecie, a jeden z naszych lotów został opóźniony lub odwołany to przewoźnik musi nam zapewnić alternatywną i jak najszybszą drogę do naszego celu.

Warto zwrócić uwagę, że 31 maja 2018 r. zapadło bardzo istotne z punktu widzenia pasażera orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-537/17). Zgodne z jego treścią, prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu ma zastosowanie również w przypadku lotów łączonych do państwa trzeciego z międzylądowaniem poza UE. Oznacza to, że zmiana samolotu przy międzylądowaniu nie wpływa w żaden sposób na to, że dwa lub większą liczbę lotów będących przedmiotem jednej rezerwacji należy uznać za jeden lot łączony.

Odszkodowania opisywane powyżej jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi, albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.

Na skutek licznych wątpliwości i sporów sądowych 17 marca 2017 roku Sąd Najwyższy orzekł, że okres przedawnienia roszczeń o odszkodowanie za utrudnienia w lotach wynosi 1 rok. Wyrok ten powoduje znaczne i nieuzasadnione obniżenie standardu ochrony praw pasażerów linii lotniczych z siedzibą w Polsce w stosunku do praw pasażerów przewoźników europejskich oraz spoza Unii.

Piotr Truszkowski
Adwokat
+ 48694487667

Filia Kancelarii w Płońsku
ul. Młodzieżowa 13 lok. 72
09-100 Płońsk

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

bernatkabernatka

1 0

dobrze jest swoje prawa znać, niby nie ma jakiego określonego czasu na staranie się o odszkodowanie ale im szybcij działamy tym lepiej, mi pomagało givt i bardzo sprawnie im to poszło, sama nie miałam czasu się tym zajmowac 13:09, 12.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

adaada

0 0

Ale jak nawet nie masz czasu to bezproblemowo i szybko ta firma odszkodowanie załatwi. Grunt to im zaufać. 21:11, 13.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%